‘Hezelaer Energy is een toegevoegde waarde’

Een goed netwerk opent deuren, zeker ook op zakelijk vlak. Zo kwam ook het klantcontact van Hezelaer Energy met DMG – een afkorting die staat voor De Mandemakers Groep – tot stand. “Jan Willem Dingen kende iemand bij ons in de holding”, vertelt facilitair inkoper Edward Warendorff. “Zo ging het balletje rollen. In 2018 zijn we met elkaar gaan praten: wat wij nodig hadden, wat zij daarin konden betekenen. En toen was al snel duidelijk dat zij voor ons een hele interessante partij waren om iets mee te gaan doen.”

Het bleek voor DMG mogelijk om op jaarbasis de overstap te maken. Daarbij kreeg Hezelaer Energy er volgens Warendorff een ‘best gecompliceerd bedrijf’ als klant bij: “Wij kennen een hoop verschillende entiteiten”, verduidelijkt hij. Het gevoel was vanaf dag 1 goed: “Hezelaer kan meer voor ons doen dan alleen de inkoop van energie. Denk aan ondersteuning, maar ook aan rapportages, het controleren van verbruikscijfers en helpen om energiebesparing te realiseren. Ze gaan ver, bieden ons echt een totaalpakket. Daardoor is Hezelaer Energy echt een toegevoegde waarde voor ons.” De facilitair inkoper benadrukt dat het niet alleen om de prijs gaat. “Natuurlijk willen we allemaal het minst betalen maar het gaat er ook om wat je daarvoor doet. Wij hebben met Hezelaer een echte vertrouwensrelatie. Zo doen zij voor ons ook de controle van de facturen van de netwerkbeheerder. Ze zijn meer een partner dan een leverancier.”

Verduurzaming

DMG is druk bezig met verduurzaming en ondervindt ook daarbij veel hulp van de trouwe partner. “We zijn bezig met een stip aan de horizon te zetten”, vertelt Warendorff. “We maken plannen over waar we tussen nu en pakweg 5 jaar willen staan. Dan is het prettig om een partij in de arm te hebben, die weet waar ze over praten. Hezelaer beheert alles wat betrekking heeft op energie voor ons: van de inkoop tot en met de factuurcontrole. En dan praat je bij ons toch over een paar miljoen kilowattuur energie. Of we van het gas af gaan? Dat bekijken we per winkel.” Samen met Hezelaer Energy worden er op winkelniveau plannen geschreven over de duurzaamheidsplannen. Daarbij komt ook de energie-informatieplicht voorbij. Warendorff spreekt van een continu proces: “We hebben heel regelmatig contact met elkaar. Hier gaat veel tijd in zitten, maar daar plukken we straks de vruchten van. We investeren nu om uiteindelijk minder aan energie te gaan betalen.”

De betrokkenheid en proactieve houding van Hezelaer wordt hoog gewaardeerd. “Zij weten wat de markt gaat doen en brengen daar advies op uit. Wij proberen een eigen koers te varen maar hoeven op deze manier niet steeds het wiel uit te vinden. We beseffen dat we als grote partij op energiegebied een voorbeeldrol hebben. Daar houden we elkaar scherp in. Je verwacht van je leverancier dat die mee blijft gaan met de markt, maar ook met ons, als klant. Nou, daar hebben we met Hezelaer absoluut geen klagen over.”

Overzicht